1/07/2009

...asa s'au intamplat, asa le-am insemnat... tie, care le citesti

Acum aproximativ o luna, am terminat de citit o carte ce m-a impresionat mult si despre care am vrut sa scriu cateva cuvinte aici, insa nimic nu mi s-a parut si nu mi se pare nici acum, potrivit. O carte scrisa cu o blanda simplitate, candoare si tristete... povestea unei vieti de om traite pana la ultima suflare...
Asa am simtit-o eu si orice altceva as spune, ar fi in plus si de prisos. Vreau numai sa o dau mai departe oricui ar fi dispus sa se opreasca si s-o citeasca.
Oricum, nu cred ca altcineva ar putea descrie mai bine, decat autoarea insasi, ceea ce se afla cuprins intre paginile cartii.
Iar scrisoarea ei de bun-ramas, trimisa de peste ocean prietenilor pe care ii lasa in urma, "redactata cu o grafie eleganta si un suflet asemenea" "merita sa ajunga pana la Dvs." (Monica Lovinescu), intrucat ea surprinde cel mai bine cine a fost Luli August Sturdza...

"Prietenii mei, dragii mei,

Cutia in care e ambalata atata dragoste de viata, de Univers, de toate cele - si atata caldura pentru voi - s'a hodorogit. Am purtat-o prin Timp fara ragaz de odihna. A fost o cutie de buna calitate: m'a slujit credincios, cu echilibru si modestie. Am folosit'o dincolo de limita intr'un ritm care de multe ori i'a uimit pe cei din jurul meu. O cutie de isprava care m'a slujit decade la rand prin grele incercari. Acum scartaie. I s'a urit cu mine.

Multumesc fiecarui om al carui drum s'a intalnit vreodata cu al meu: dela fiecare am invatat. Am invatat dela gradinile pe care le-am ingrijit, dela animalele care au trait in preajma mea. Am invatat dela copacii sub care m'am odihnit. Cativa, fiindca de putine ori mi-a fost dat sa ma odihnesc.

Plec cu regretul de a nu fi adaogat decat cateva surasuri prin asprimea vremilor de izbeliste in care am trait. Am incercat sa fiu un clown si-am reusit uneori. A fost unicul DAR pe care un om sarac material toata viata, l'a putut distribui cu generozitate.

Daca veti vrea sa faceti o pomana pentru mine, stropiti o planta insetata, hraniti un caine flamand si invatati copiii sa se uite la stele. Bogdaproste.

Bucurati-va de fiecare clipa. "

fragmente si caligrafie...

"bucurati-va de fiecare clipa!"

un altfel de testament?...

"Daca veti vrea sa faceti o pomana pentru mine, stropiti o planta insetata, hraniti un caine flamand si invatati copiii sa se uite la stele. Bogdaproste. Bucurati-va de fiecare clipa. "

Cartea a aparut la Editura Anima, Bucuresti 2001 si poate fi gasita cu usurinta in librariile-anticariat de pe internet (pret: 17 lei).

2 comentarii:

  1. Am parcurs paginile cartii cu un sentiment din ce in ce mai pregnant de durere... La inceput am crezut ca starea mea se datoreaza exclusiv empatiei fata de situatiile dramatice pe care autoarea le-a parcurs; in foarte scurt timp am realizat ca de fapt ma doare constanta cu care societatea romaneasca si-a respins valorile, indiferent de regimul politic. M-am surprins consternat de cat de usor s-a "demolat" tot ceea ce ar fi putut insemna o rampa pentru un pas inainte (constructii, oameni, idei..), de dragul ramanerii la numitorul comun si comod al mediocritatii. Nici eu nu vreau sa comentez cartea; o face atat de bine insasi autoarea.imi pot comenta doar emotiile. Multumesc mult pentru recomandarea de a o citi si iti doresc numai bine

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, cred ca ceea ce m-a surprins si m-a atins si pe mine a fost tocmai faptul ca situatiile de viata descrise in carte sunt atat de actuale. Nu ca forma, desi uneori nici ca forma nu sunt departe, ci pe fond...
    Iti multumesc si eu si te mai astept! Numai bine!

    RăspundețiȘtergere